O czym muszą pamiętać ci, którzy odpowiadają za budowę nowych ekspresówek, a także za remont podziurawionych dróg

O czym muszą pamiętać ci, którzy odpowiadają za budowę nowych ekspresówek, a także za remont podziurawionych dróg
Budowa dróg krajowych, autostrad lub ich remont wzbudza u taksówkarzy ambiwalentne odczucia. Z jednej strony chcą, aby podróżowało się szybciej oraz bezpieczniej, lecz z drugiej ograniczenia w ruchu mogą doprowadzić do pasji nawet tych najspokojniejszych panów. Podróż do pracy staje się koszmarem także wtedy, kiedy wydłuża się o godzinę, a i w takiej okoliczności należy liczyć się z nieco wyższymi kosztami zakupu paliwa.

Jednak z drugiej strony perspektywa podróży po ledwo co położonej nawierzchni, pozwala na moment zapomnieć o tymczasowych niedogodnościach.

budowa autostrady

Autor: thisisbossi
Źródło: http://www.flickr.com

W naszym kraju przywykło się myśleć, że tak firmy trudniące się budową ekspresówek, jak i drogowcy nie wywiązują się z terminów i nie pracują sumiennie. Cały czas słyszymy, że pługi w zimie wyjeżdżają nazbyt późno bądź wcale, a nawierzchnia po remoncie po kilku miesiącach nadaje się do kolejnej renowacji. W każdej takiej historii tkwi z pewnością ziarnko prawdy, lecz nie warto brać sobie zupełnie wszystkich do serca.

autostrada

Autor: Kate Ter Haar
Źródło: http://www.flickr.com

Z kolei władze gmin, czyli usługodawcy, powinni już na etapie przetargu przejrzeć wszystkie oferty. Rzecz jasna najważniejszym elementem bywa cena, ale ta zbyt niska musi odbić się na fatalnej jakości wykonania. Oprócz wybrania wykonawcy trzeba również skontrolować, czy zostało zaplanowane badanie zagęszczenia gruntu. Ta czynność bywa o tyle ważna, że pozwoli zweryfikować jakość podłoża – . Jeśli wyniki nie okażą się zadowalające, to koniecznie trzeba będzie wzmocnić grunt bądź wybrać inne metody stabilizacji.

Jednym z wypróbowanych sposobów pozwalających na ocenę stanu podłoża pozostaje badanie vss, które jest przeprowadzane przez zakłady geotechniczne. Takie zadanie lepiej zlecić profesjonalistom, aby droga służyła mieszkańcom wsi jak najdłużej. Dodatkowo należy zadbać o doskonałej jakości materiały, które są wykorzystywane w czasie budowy. Jeśli asfalt będzie nieodpowiednio przygotowany, to później nie wytrzyma trzydziestopięciostopniowych upałów i wkrótce kierowcy zaczną narzekać na koleiny. Tak samo ważne jest łatanie dziur asfaltem , bo użycie lepiku bywa jedynie doraźnym rozwiązaniem. Jak widzimy, badanie zagęszczenia gruntu to ledwo początek, przy budowie lub remoncie ekspresówek należy zwrócić uwagę na wiele spraw i zająć się również najdrobniejszymi detalami, aby szosa służyła przynajmniej dwóm pokoleniom.